image

Sauna mokra - turecka

duża i ciemna z temperaturą od 38 - 42 stopni Celsjusza

więcej o saunie

W saunie nie tylko się odprężysz, uwolnisz od stresu i odczujesz kojące, uśmierzające bóle działanie ciepła. Wysoka temperatura powoduje także usuwanie z organizmu różnorodnych substancji toksycznych, oczyszczenie skóry, silniejsze ukrwienie i spalanie kalorii. Czy może być lepszy sposób na pozbycie się nadwagi i ogólną poprawę samopoczucia?

Historia
Geniusz organizacyjny starożytnych Rzymian i ich zamiłowanie do luksusu przyczyniły się do wspaniałego rozwoju łaźni. Rzymianie stworzyli system doprowadzania do łaźni gorącej, ciepłej i zimnej wody, która ogrzewana była przez paleniska umieszczone pod kamienną posadzką budynku. U starożytnych Rzymian  istniało coś, co można by określić jako "zmysł przyjemności". Współcześni zaś dopiero niedawno opisali fizjologiczne mechanizmy miłych doznań, które Rzymianie doświadczali już tysiące lat temu. Wszystko wskazuje na to, że pod wpływem temperatury przysadka mózgowa wydziela endorfinę - hormon, który wywołuje uczucie przyjemności. 

Ciepło zatem działa uspokajająco i kojąco, łagodzi różnorakie dolegliwości.

Mechanizmy fizjologiczne
Musimy zdać sobie sprawę, że sauna i łaźnia parowa to nie to samo. Każda z nich tworzy inne warunki i odmiennie oddziałuje na fizjologię człowieka. Wysoka temperatura sauny wywiera inny wpływ na nasz organizm niż para wodna. W saunie powietrze ogrzewane jest przez gorące, równomiernie rozmieszczone kamienie. Ściany pomieszczenia wykonane są z drewna, a zalecana temperatura wynosi 80 stopni Celcjusza. Gorące i suche powietrze powoduje obfite pocenie się, ale powoduje szybsze parowanie wydzielanej wraz z potem wody. W łaźni parowej ciepło przenoszone jest przez parę wodną. Przesycona wilgocią atmosfera łaźni parowej nie wchłania tak łatwo potu, toteż jest nam goręcej, mimo iż temperatura jest dużo niższa.

Przeprowadzone badania wykazują, że podczas pobytu  w saunie spalamy około 300kcal, czyli tyle samo, ile potrzeba nam na przebiegnięcie 3-4 km lub lekki, trwający 1godz. trening z obciążeniem.

Przebywając 20 min w saunie, tracimy blisko 1l wody. Jeżeli owego ubytku w porę nie uzupełnimy, narażamy się na zakłócenia normalnego funkcjonowania serca, zmęczenie i nudności. Pamiętajmy, że wypijanie większych ilości soku lub wody przed i po korzystaniu z sauny jest koniecznością! Korzystając z sauny należy pamiętać o wzbogacaniu naszego jadłospisu i w większych ilościach spożywać różnorodne jarzyny aby  uzupełnić o organizmie zawartość soli mineralnych, mikroelementów oraz żelaza , cynku, miedzi i magnezu, które wydzielane są z potem.

Jak korzystać z sauny?

-          do sauny lub łaźni wchodzimy co najmniej 1 godz. po jedzeniu
-          zdejmuj biżuterię, bo bardzo się nagrzewa
-          dokładnie umyj całe ciało
-          wchodzimy do sauny co najmniej 3 razy i przebywamy od 6 do 15 minut jednorazowo
-          przed i po korzystaniu z sauny pijemy większą ilość wody lub soków
-          w saunie siadamy na ręczniku
-          za każdym razem po wyjściu z sauny należy wziąć prysznic - wskazany jak najchłodniejszy - dokładnie wytrzeć skórę, aby oczyścić z różnorodnych substancji jak sole, kwasy i pierwiastki metaliczne
-          po zakończonym "seansie" wskazane jest nawilżenie skóry balsamem do ciała